Direkte informationer til:

Lokationsnr. 570000153459, Ydernr: 246107

tryk her for at se kort

Epilepsi kan ramme alle

Epilepsi er en sygdom som optræder med en hyppighed på 7 pr. 1.000 indbyggere. Det betyder altså at der ca. er 33.000 personer med epilepsi i Danmark. Alle kan få sygdommen.

Epilepsi skyldes, at der fra et område i hjernen udgår atypiske signaler som spreder sig til større dele af hjernens overflade. Dette kan medføre anfald hvor man er "fraværende" i forhold til omgivelserne, eventuelt bliver bevidstløs og får krampeanfald.

nærbillede af redskaber brugt af neurolog

Der findes faktisk en del underklasser af epilepsi.

Ifølge Epilepsi-foreningen bliver 60-65% anfaldsfri ved hjælp af medicin. Men desværre har medicinen tit bivirkninger. Det er dog den mest almindelige metode til at behandle epilepsi på. Behandlingen går normalt ikke ud på at helbrede, men at fjerne anfaldene og dermed mindske risikoerne der er forbundet med anfaldene. Desuden mindsker man dermed også den skadelige virkning på hjernen. På min.medicin.dk kan du læse mere om både den medicinen samt om sygdommen.
Her et link til epilepsi-foreningen, hvor du kan læse meget mere om sygdommen samt symptomerne. Klik her.

Hvad er årsagen til epilepsi?

Som nævnt kan alle få sygdommen. Epilepsi begynder som regel i børne- og ungdomsårene, men den kan også ramme ældre. Enkelte familier har arvelige epilepsiformer. De mest almindelige årsager hos yngre epilepsipatienter er:

• Fødselsskader
  • Kranieskader
  • Hjernebetændelse
  • Meningitis
  • arvelige faktorer

Hos ældre over 60 år er de mest almindelige årsager:

• Blodpropper i hjernen
  • Blødninger i hjernen
  • Hjernesvulster (specielt spredning fra en kræftsygdom)

Hvordan ser undersøgelser ud?

Der findes forskellige metoder til at undersøge en patient med. Ofte vil det være scanninger. Typiske eksempler på scanninger er:

• EEG-undersøgelser, der registrerer hjernens elektriske bølger
  • CT-scanninger
  • MR scanning af hjernen

De to sidste typer for scanninger kan muligvis vise eventuelle hjernesvulster, følger af blodspropper eller blødninger. Scanningerne kan også afsløre eventuelle medfødte skader.

Læs mere om undersøgelser her på hjemmesiden under punktet "Hvad er neurologi", eller tryk her